Zo bepaal je het doel voor je webinar.

Deze blog is een must read want je gaat eindelijk ontdekken welke stappen je moet hebben gezet om een webinar te geven. Die verleid en waarna jouw publiek fan van jou en je werk zijn! Dit is onderdeel van de pilaar ‘een knalgoede webinar strategie’ uit mijn methode Impact en Resultaat met Webinars.


Wat de meeste coaches die niet opvallen online doen, is kijken hoe concullega’s webinars geven en dit nadoen op hun eigen manier, en daarom vallen de resultaten tegen, en weten ze eigenlijk ook niet waar ze mee bezig zijn.

In deze post leer je hoe je dat anders kunt doen zodat je van afkijken en nadoen met weinig resultaat gaat naar een online ondernemer met haar eigen stem die als een magneet volgers en klanten aantrekt.


1️⃣ Een belangrijke eerste stap is

Zie je droom klanten voor je tijdens iedere stap van de voorbereiding. Dus bij het plannen van de datum, bepalen van het onderwerp, en het schrijven van je marketing berichten en inhoud van je webinar. Dus bepaal het doel van je publiek en weet met welke reden ze zich aan zouden melden bij je webinar. Als jij daar aan kan voldoen komen ze kijken, en blijven ze kijken!

Als je weet wie jouw droomklant is en waarom ze naar je webinar willen komen kun je door naar stap twee. Dat is het vaststellen van jouw doel, zodat je focus hebt en met plezier ernaartoe werkt.


2️⃣ De tweede stap is

Bepaal jouw doel met dit webinar. Zolang jij geen helder doel voor ogen hebt blijf je onrust, twijfel en onzekerheid voelen. Je zal moeite hebben met het aantrekken van aanmeldingen, kijkers en klanten. En sta je niet open om te ontvangen. Je kunt het vergelijken met een confetti kanon, er zit een knal achter, maar het eindigd overal en nergens. Terwijl een vuurpijl precies de kant op gaat waarop je hem richt.

Pas als je weet wat je wilt bereiken met dit webinar, en dit kunt omarmen, stap je in je kracht en verwelkom je dat je leven in te stromen.


3️⃣ De derde en laatste stap is

Kies één actie die je wilt dat je doelgroep aan het eind van je webinar neemt. Dit is in lijn met zowel het doel van je ideale klant, als met je eigen doel. Bijvoorbeeld een investering doen, iets downloaden, afspraak plannen, opdracht naar je mailen etc.

Dan pas zorg jij voor resultaat met jouw webinar en creëer je een blijvende impact.


Als je een duidelijk doel stelt voor jouw webinar, voordat je aan de voorbereiding begint dan kom je al een heel eind om je publiek daadwerkelijk aan te gaan spreken.

Maar dan ben je er nog niet (helaas). Duidelijke doelen is maar een klein onderdeel van wat belangrijk is in het geven van een kwalitatief goed webinar. Als je daarnaast geen waarde deelt, verbinding met je kijker maakt zal het heel moeilijk worden om de aandacht vast te houden en weinig kijkers klant willen worden helaas.


Download de webinar checklist met een compleet stappenplan om aan de slag te gaan met het soepel voorbereiden van jouw webinar!