Webinars als marketing en verkoop tool inzetten

Bijgewerkt op: 4 feb.


Wat is een webinar?

  • Een online presentatie waarin kennis wordt gedeeld, het is vaak live.



Voordelen van webinars:

  • Leads kunnen makkelijk aanmelden om kennis te vergaren en jou en je bedrijf te leren kennen.

  • Contactgegevens verzamelen doordat iedereen zich aanmeldt, die je in kan zetten om leads op te volgen.

  • Kijkers statistieken zodat je weet wie er wel/ niet hebben gekeken en hoe lang, maar ook welke vragen ze hebben gesteld.

  • Potentiële klanten leren kennen door het stellen van poll en chat vragen.

  • Vragen beantwoorden tijdens je webinar die je publiek via de chat stelt.

  • Interessant voor alle ondernemers om webinars in te zetten, ook zelfstandig ondernemers en mkb.

  • Locatie onafhankelijk waardoor je een groot publiek kan bereiken, in heel Nederland en internationaal. Waar jij ook bent, zolang je internet stabiel is.🌴

  • Achteraf terugkijken kan je mogelijk maken.

  • Jezelf laten zien waardoor je publiek een persoonlijke connectie met je bedrijf krijgt,

  • Presentatie slides tonen ter ondersteuning van je verhaal en om je publiek te helpen de aandacht erbij te houden.


Webinars als marketingmiddel

  • Aandacht vasthouden. Een post of advertentie wordt snel voorbij gescrold, terwijl bij een webinar.

  • Leads van koud naar warm. Mensen die zich aanmelden voor je webinar zijn geïnteresseerd in het onderwerp, of in ieder geval nieuwsgierig om er iets meer over te weten te komen. Tijdens het webinar kunnen ze ‘opgewarmd’ worden en willen kopen.

  • Verkopen tijdens je webinar. Een aanbod wat aansluit bij het onderwerp en een logische vervolgstap is doet het het beste. Zeker als je er een speciaal webinar aanbod van maakt.

  • Leads behouden. De groep die niet tijdens of in de dagen na je webinar klant is geworden blijft waardevol. Ze hebben namelijk al goed kennis met jou en je bedrijf gemaakt en ze kunnen je herinneren op een later moment. Zorg dan wel dat je top of mind blijft door ze aan je mail funnel toe te voegen.


Wanneer ben ik klaar om te beginnen met webinars? Als je:

  • Kennis hebt om te delen.

  • Weet voor wie het interessant kan zijn.

  • Weet hoe jouw kennis anderen helpt (welk probleem je oplost).

  • Van betekenis wilt zijn en een groter bereik kennis wilt laten maken met wat je weet en doet.


PS. Plan een webinar strategie sessie om tot een heldere en effectieve strategie te komen die voor jouw bedrijf en doelgroep gaan werken. PPS. Download en gebruik de gratis webinar checklist (een complete planning) voor het voorbereiden van jouw webinars.