Wat voor webinar vormen zijn er?

Bijgewerkt op: 4 feb.



Live, automated, on demand, hybrid…

Zomaar een paar webinar soorten die je langs hoort komen, en misschien wel niet echt van begrijpt wat ermee bedoeld wordt.


Deze blog is een must read want ik benoem de verschillen zodat jij helderheid krijgt en kan bepalen welke vorm jij in gaat zetten om fans van jouw merk te creëren. In mijn methode Impact en Resultaat met Webinars draait het om verbinding maken met je publiek, waarde leveren en vertrouwen opbouwen. Daarom focus ik me op live webinars en hieronder wordt je al snel duidelijk waarom.


 

Wat is een webinar? Het is een online presentatie die vaak live gegeven wordt, de presentator heeft in de meeste gevallen zijn camera aan en laat slides zien, de kijkers hebben hun camera en microfoon uit. Vaak is er wel communicatie mogelijk via de chat.

 

De meeste coaches die niet opvallen online geven helemaal geen webinars, vaak omdat ze denken “er worden al zoveel webinars gegeven”. En dat is nu precies het punt, webinars werken voor klanten binding en verkoop. Jouw ideale klant leert jou dus graag kennen en wil graag horen wat jij te vertellen hebt!


In deze blog deel ik over de mogelijkheden om je te oriënteren op wat jou aanspreekt, zodat jij op jouw manier je bereik vergroot en als een magneet klanten aan je bindt.


Hier komen de mogelijkheden:


Live webinar

Deze licht voor de hand. Het is live, op een bepaalde dag en tijdstip zit de presentator ‘echt’ live op dat moment zijn webinar te presenteren. Publiek geeft zich hiervoor van tevoren op. Als je live bent ‘voelt’ de kijker dat het echt is, en dit wekt direct vertrouwen op in jouw merk en je kennis. Daarnaast is live meer interactie mogelijk wat verbinding oplevert. Daarom heeft een live webinar altijd mijn voorkeur.


Achteraf terugkijken

De opname van een live webinar blijft beschikbaar zodat mensen die zich voor de live uitzending hebben opgegeven het voor een bepaalde of onbepaalde tijd terug kunnen zien. De waarde die je deelt kan vertrouwen in je kennis opwekken, en door een leuke manier van vertellen en opbouw kun je goed de aandacht vasthouden. Het is natuurlijk super dat mensen kunnen kijken wanneer ze kunnen, maar de magie van live voel je niet.


On demand webinar

Is vrijwel hetzelfde als achteraf terugkijken, alleen hoeft dit webinar niet perse eerst live te zijn geweest. De inschrijving is doorlopend open, en na inschrijving kan iemand direct het webinar kijken. Dit kan je bijvoorbeeld op je website hebben staan.


Automated webinar of ever green webinar

Dit is een ‘fake-live’ webinar. Hierbij wordt gedaan alsof het live is. Publiek geeft zich dus op voor een datum en tijdstip, en krijgt dan een opname te zien. In het onderbewustzijn weet de kijker dat het niet echt is en er ‘een spelletje’ wordt gespeeld, dit kan afbreuk doen aan je integriteit. Toch is het een droom van veel marketeers, ze werken en komen steeds vaker voor. Een automated webinar kan via een webinar platform volledig geautomatiseerd ingesteld worden.


Hybrid webinar

Is een live webinar waarbij er publiek zowel op locatie in een zaal, als online aanwezig is. Dit heeft alle voordelen van een Live webinar, het wekt vertrouwen en zorgt voor verbinding. Hierbij is de uitdaging dat je feitelijk twee events simultaan draait die in elkaar overlopen. Het is organisatorisch dus belangrijk de ervaring van beide kijkers groepen in gedachten te houden en erbij stil te staan hoe je de interactie aan gaat, de aandacht vasthoudt etc.


Hoe te beginnen?

Als je een vorm kiest die jou aanspreekt en het gewoon een aantal keer gaat doen kom je al een heel eind om je publiek daadwerkelijk aan te spreken. Maar dan ben je er nog niet (helaas). Vorm is een klein onderdeel van je webinar, uiteindelijk gaat het om het geven van een kwalitatief goed webinar. Waarin je: - waarde deelt.

- verbinding met je kijker maakt.

- aandacht vasthouden.

Anders komt de persoonlijkheid van jouw onderneming, en wat je nog meer te bieden hebt niet over op je publiek, en worden weinig kijkers fan/ klant.




Tip:

  • Je mag me altijd mailen met vragen of twijfels, ik denk graag vrijblijvend met je mee over wat er bij jou en jouw bedrijf past: contact@lobkebijman.nl

  • Download deze webinar checklist, het is een handig stappenplan dat je kunt volgen in de voorbereiding van je webinar zodat je overal aan denkt.