Wat coaches kunnen leren van relatie expert Esther Perel

Bijgewerkt op: 4 feb.

Om droom klanten aan te trekken.


Een droge, plakkerige mond. Geen glas water klaargezet. Waarom heb ik daar niet aan gedacht? Ik kijk naar mezelf op mijn scherm en de slide ernaast. 24 live kijkers, vrijwel allemaal droom klanten en 1 concullega, weet ik uit de aanmeldingen. Die komt vast gluren om te concluderen dat ze het beter doet als ik. Mijn schouders zakken, en snel kijk ik weg. De chat vind ik ineens heel belangrijk. Dit kan beter, galmt door mijn hoofd. Je kan het! Ik focus me op waar ik gebleven was in mijn verhaal, adem bewust uit en herpak mijn webinar: ‘Leuk dat je er bent, dankjewel voor het op tijd zijn.’ Ik heb er zin in!


Hoe hou je de mysterie in je webinar?

In deze blog laat ik je zien wat wij als ondernemers en coaches kunnen leren van relatie expert Esther Perel. Zodat je ‘de ware’ klanten kunt vinden😉





Toen mijn vriend tegen me zei “ik hou niet meer van je” ben ik in ‘oplossings- modus’ gegaan en heb ik uren aan interviews van haar gekeken. En alle afleveringen geluisterd van haar podcast ‘where should we begin’, waarvan op dat moment net het eerste seizoen uit was. Iedere aflevering is een therapie sessie met een koppel. Super leerzaam en heel toepasbaar want ik was op een missie: het fixen van mijn relatie. Dat is niet gelukt.


Mijn voornaamste les over relaties: it takes two to tango. Ohja, en mijn ‘fix-drang’ op dreef is verre van charmant 😅.


Inmiddels drie jaar later heb weer een leuke man ontmoet! Hij kan weleens een blijvertje zijn.😊 Ik wil niet op de zaken vooruitlopen, maar kan natuurlijk niet dezelfde fouten maken. Daarom kijk ik af en toe een video van Esther Perel. Een soort van relatie APK’tje. Om de olie (verlangen) op pijl te houden.


Zo zag ik afgelopen zaterdag een clip van een presentatie van haar genaamd ‘The Secret To Desire’. En ik hoorde haar over klantenbinding praten… Romantische- en klant relaties hebben nogal wat gemeen merkte ik op.

Wie heeft er tenslotte niet vaker chocolaatjes van een klant ontvangen dan van zijn geliefde? Of de bloemen doorgespeeld die hij van zijn baas heeft gekregen?


Zou jij graag meer klanten willen? Van het type woest aantrekkelijk, consistent én betrouwbaar?

En frustreert het je dat je je best doet in je marketing, sociale media, en kennismakingsgesprekken maar niet genoeg klanten aantrekt? Een ding sprong voor mij uit de speech van Esther: Je moet iets aan de verbeelding overlaten.


Tijdens haar speech licht ze drie spanningsvelden uit en ik vertel hoe ze van toepassing zijn op webinars geven.


1. Vertrouwen & avontuur zijn grote onderdelen van verlangen. Verlangen behouden gaat eigenlijk over het verenigen van deze twee schijnbaar tegengestelde krachten. Het is geen probleem dat je oplost, het is een paradox die je moet managen.


WEBINAR: Je wilt vertrouwen in jezelf als expert en autoriteit plus vertrouwen in je aanbod creëren. Maar ook het avontuur openhouden door een toekomst te schetsen die je publiek kan behalen, een transformatie waarin ze gaan geloven. Maar nog niet de precieze stappen uitleggen HOE ze er gaan komen.


2. Mysterie & transparantie. Er zit een krachtig afrodisiacum in het niet alles weten. Laat iets over om ontdekt te worden. Als er niets verborgen is, valt er ook niets te ontdekken.


WEBINAR: Is het voorspel. Tip: wil niet alles gedaan krijgen en leveren in een gratis webinar. Dat wordt een overkill aan informatie, vertel genoeg om transparant te zijn over hoe je werkt en wat je aanbied. Laat ook iets mysterieus om te verleiden bijvoorbeeld met bonussen.


3. Betrouwbaarheid & misleiding. Na misleiding (een breuk in de betrouwbaarheid) wil je je weer veilig genoeg voelen om te verlangen, wat betekent je zeker genoeg kunnen voelen om je vrij te voelen en je vrij genoeg kunnen voelen om meer zekerheid op te bouwen. “It’s a loop back and forth”


WEBINAR: De lijn tussen willen verkopen en mensen écht helpen en service verlenen kan soms tegenstrijdig voelen. Maar wat nu als het hetzelfde is? Als je ze een oplossing voor hun probleem levert en hun leven daardoor mooier maakt dan help je ze om door te zetten door ze erin te laten investeren. Daardoor kan jij weer meer mensen helpen! Scheuren in je betrouwbaarheid ontstaan in de marketing en het leveren van je aanbod. Speel in op de verbeelding van je publiek en belicht je sterke kanten, zonder overdrijven en valse beloftes.


Zie jij in welk van de drie je was, welke je nu bent, en wat je daaraan wilt veranderen?


It takes two to tango, zo is dat ook in business. Zonder klanten heb jij een hobby. Er is een spel tussen jou als ondernemer en je droomklant, durf jij groots te spelen?


Tip:

In mijn online training maak je zelf een webinar die je ideale klant graag wil zien, en maak je een webinar die verleid. Zodat jouw webinar een mindblowing voorspel is waarna jouw ideale klant verlangt naar meer!


Check Esther Perel haar speech: Finding “THE ONE”: The Secret To Desire