Is verbinding met je publiek mogelijk tijdens een webinar?

Bijgewerkt op: 4 feb.

Voor vakexperts en coaches die graag mensen helpen en hun vakkennis delen is webinars geven ideaal, en toch hebben velen hun twijfels om het toch (nog) niet te doen.


De voordelen van webinars zijn helder; online kun je gemakkelijk een grotere groep mensen bereiken waardoor je impact groter is dan wanneer je een op een gesprekken voert. In minder tijd vergroot je je bereik, merkbekendheid en kun je over je expertise delen. Wat je publiek een interessant en leerzaam webinar geeft, en jou een groep warme leads en nieuwe klanten. Win-win.


Deze groep ondernemers wordt gedreven door persoonlijke aandacht, van dienst zijn en zijn/ haar klanten echt succes en transformatie brengen. Online je verhaal doen voor groep die je niet kan zien voelt dan niet authentiek en afstandelijk. Maar is dat zo?


Waarom dat voor jou als presentator van een webinar zo voelt begrijp ik. Het is ook even wennen om tegen een object te praten… Een uur lang in je webcam kijken en praten zonder dat je mensen op je scherm ziet gaat tegen onze natuur in. Een object is inderdaad niet zo persoonlijk, lacht niet, knikt niet en kijkt je niet aan.


Maar de vraag is: voelt het voor je publiek ook onpersoonlijk?

Het klopt dat er letterlijk een afstand is tussen jou als presentator en je publiek, iedereen kan over de hele wereld verspreid zitten. Maar onpersoonlijk en verbindingsloos hoeft het niet te zijn.


Het begint met aandacht, als kijkers hun aandacht er niet bij hebben worden ze niet enthousiast, leren ze niks en worden ze niet aangezet tot actie. Het is heel normaal om midden in jouw verhaal weg te lopen en naar het toilet te gaan, koffie te zetten of tussendoor dm’s te beantwoorden. Dus je wilt je webinar zo creëren dat het tempo hoog is, de content sterk en ze niks willen missen.


Tip:

  • Spreek vanuit het perspectief van je droomklant; wie zijn ze, wat willen ze, welk probleem hebben ze nu?


Vervolgens wil je vertrouwen en respect opwekken bij ze. In jou als expert, in je vakgebied en in je expertise. Dat begint natuurlijk al voordat ze zich aanmelden, maar wil je zeker bevestigen tijdens het webinar.


Tip:

  • Deel testimonials, verhalen van klanten en/ of statistieken.


En tot slot wil je publiek emotie voelen. Met alleen kennis kunnen we ons niet verbinden. Ik weet nog mijn Nederlands docent van de middelbare school. Die was formeel, afstandelijk en bij hem in de klas werd er alleen over taal en huiswerk gesproken. Saai! Het waren taaie lessen die ik met moeite doorkwam.

Mijn economie leraar daarentegen vertelde tijdens zijn lessen ook over hoe hij dingen had geleerd tijdens zijn studietijd. Hoe hij aandelen koopt en er een wedstrijdje van maakt met zijn vrienden. En legt ons valuta uit door te vragen naar onze vakantie verhalen.


Tip:

  • Welk probleem help je ze voorkomen?



Terug naar de kernvraag van deze blog: Is verbinding met je publiek mogelijk tijdens een webinar? Klopt het dat online je verhaal doen voor een groep die je niet kan zien niet authentiek en afstandelijk is?


In mijn mening nee. Door vanuit het perspectief van je publiek te spreken, voorbeelden te geven, en ze te waarschuwen welke problemen je ze helpt te voorkomen neem je ze mee in je verhaal. Daarnaast helpt het om jezelf open op te stellen, interactie aan te gaan en verhalen te delen.



Nieuwsgierig geworden en wil je toch meer over webinars weten?

Tip: Meld je aan voor mijn webinar over webinars.