Hoe verkoop ik mijn online training via webinars?

Bijgewerkt op: 4 feb.

Lees het artikel onder de video, of bekijk de vlog (mini-masterclass).



In dit artikel deel ik wat er nodig is voor een goed webinar. Zodat jij gaat ontdekken of webinars voor jou de juiste strategie is om te verbinden met je leukste doelgroep en je online training te verkopen.


Voor mij draait het om informatieve webinars waarbij je interactie en verbinding met je publiek hebt. Win-win webinars noem ik dat; leuk en leerzaam voor je publiek én jij warmt leads ermee op en verkoopt je training.


Dus niet van die irritante webinars waarbij het eerst heel lang over de persoon gaat, kort 3 tips en vervolgens een lang verkoopverhaal. Maar juist impact maken op je publiek & zelf ook resultaten behalen! Zo'n webinar heeft vier elementen:

⚡ Value (Waarde)

⚡ Verbinding

⚡ Vertrouwen

⚡ Vertellen


Wat de meeste coaches fout doen die webinars gaan geven is dat ze heel veel webinars van anderen kijken, en dan denken er klaar voor te zijn. Ze investeren uren van hun tijd erin, en staan er niet bij stil dat ze daardoor omzet mislopen.


Daarnaast vragen ze zich gek genoeg ook niet af wat er nu voor zorgt dat kijkers in het ene webinar wel kopen en in het andere webinar niet... Dan geef je je eerste webinar, steek je veel energie in de voorbereidingen, krijg je een hoop stress om alles zelf uit te vogelen, en geen verkopen. En dan vraag je je af of het aan jou ligt... Die 'rabbit hole' willen we niet in!


Daarom leer je in dit artikel tien punten hoe je dat anders kan doen, zodat jij doorhebt wat werkt en juist niet werkt en jij een webinar kan geven die je wel brengt wat je wilt.


1. Maak je webinar voor je droomklant

Zie ze voor je tijdens iedere stap van de voorbereiding. Dus bij het plannen van de datum, bepalen van het onderwerp, en het schrijven van je marketing berichten en inhoud van je webinar. Dus bepaal het doel van je publiek en weet met welke reden ze zich aan zouden melden bij je webinar. Als jij daar aan kan voldoen komen ze kijken, en blijven ze kijken!


2. Bepaal jouw doel met dit webinar

Zolang jij geen helder doel voor ogen hebt blijf je onrust, twijfel en onzekerheid voelen. Je zal moeite hebben met het aantrekken van aanmeldingen, kijkers en klanten. Je kunt het vergelijken met een confetti kanon, er zit een knal achter en eindigd overal en nergens. Terwijl een pijl precies de kant op gaat waarop je hem richt. Wat is jouw motivatie om webinars te geven?


3. Kies één actie voor je doelgroep

Om aan het eind van je webinar te nemen. Dit moet in lijn zijn met zowel het doel van je ideale klant als met je eigen doel. Bijvoorbeeld een investering doen (kopen), download, afspraak plannen, opdracht naar je mailen etc.


4. Aandacht is alles

Als het je niet lukt om de aandacht van je publiek vast te houden dan gaat het mis. De aandacht wel vasthouden is het resultaat van vele factoren. Goeie techniek, slides, interactie en online presentatie skills helpen daarbij. Verderop vertel ik meer over.


5. De techniek is makkelijker dan je denkt

Maar je moet er zeker wel even bij stil staan omdat je je eigen webinar verknalt als je het niet doet. Afgelopen weekend kreeg ik een berichtje van iemand die ik ken via een netwerkgroep, ze heeft een podcast gelanceerd! Als tien afleveringen met grote namen staan online en uit nieuwsgierigheid zette ik er eentje aan. Het geluid was zo slecht dat ik het geen vijf minuten vol kon houden, alsof ze in een leeg blik zaten met z'n tweeën. Dat is een voorbeeld waarvan goedkoop duurkoop is. En het levert haar slechte pr, geen luisteraars en dus ook geen klanten op.


Besluit welke microfoon, camera en belichting je gaat gebruiken. Ik gebruik deze Brio 4k webcam, dat is een hele goeie en er zit een mic in die goed genoeg is. Een betere mic is de Yeti X. En qua belichting kan een kamerlamp prima zijn, zolang je goed zichtbaar bent. Ook deze ring lamp voor op tafel achter je laptop is erg handig. Regel of bestel ook een UTP kabel om bekabeld uit te zenden. Tot slot, kies je webinar platform. Ik gebruik Webinar Geek.


6. Opbouw van de inhoud van je webinar

Die houden we lekker simpel: Opening, midden en afronding. In de opening is een goede indruk maken belangrijk en vertel je publiek ook waarom ze moeten kijken. In het midden kun je jouw waarde delen en voorbeelden geven. In de afronding vertel je wat je verkoopt, beantwoord je vragen en bedank je kijkers dat ze er waren. In mijn online training ‘Start met webinars’ gaat de gehele eerste module hierover.


7. Storytelling mag niet ontbreken

Als je al webinars geeft en het levert je niet de resultaten op die je wilt ligt het hoogstwaarschijnlijk hieraan. Informatie delen zonder verhalen tussendoor geeft een berg aan notities om na je webinar nog eens naar te kijken. Met verhalen spreek je emotie aan, mits op de juiste manier verteld. We denken allemaal rationele kopers te zijn, maar onderzoek heeft bewezen dat we kopen vanuit emotie, en het vervolgens ‘goedpraten’ vanuit ratio.


8. Interactie, ja!

Mogelijkheden zijn die een webinar platform biedt zijn o.a. chat, poll vragen en documenten delen. Door het slim inzetten van de verschillende interactie mogelijkheden die een platform bied verzamel je ook data van je publiek. Ook kun je korte opdrachtjes geven, een meditatie of ontspanningsoefening doen.


9. Vertel over je aanbod

In punt #3 van dit artikel heb je al bepaald wat je wilt dat je publiek gaat doen. Als je wilt dat ze iets kopen, vertel dan wat je verkoopt en maak er een speciaal webinar aanbod, dat geeft je publiek het gevoel een bijzondere kans te krijgen. Een ander (digitaal) product of dienst gratis erbij geven als bonus, of een korting is een simpele manier. Door die korting of bonus een beperkt aantal dagen beschikbaar te stellen is het voor degenen die echt geïnteresseerd zijn een reden om de knoop door te hakken.


10. Opvolging is essentieel

Veel ondernemers die denken "zo, dit was het dan!" als je klaar zijn met hun webinar, maar dat is niet zo. De meeste verkopen volgen de dagen na je webinar uit persoonlijk contact met de mensen die zich hebben aangemeld. Neem contact op met mensen die vragen hebben gesteld in je webinar waar je niet aantoe bent gekomen, of om te checken of je de vraag voldoende hebt beantwoord. En met andere kijkers en niet-kijkers, persoonlijk vind ik via sociale media het beste werken.


Ik hoop dat deze tien punten je duidelijkheid hebben gegeven over wat jij te doen hebt voor het verkopen van je online training in een webinar. Ik heb het nog niet eens over de mails die je voor en na je webinar verstuurd, hoe je zorgt voor aanmeldingen in je webinar, waar slides aan moeten voldoen en de aanmeldpagina voor je webinar gehad.


Deze tien punten zijn heel waardevol voor je en passen in een blog, maar het is een klein beginnetje. In de online training Start met webinars zit ruim drie uur aan video materiaal, template slides, werkboeken etc. en bereid je stap voor stap in alle rust je webinar voor om deze over vijf weken te geven! Je leert alles wat belangrijk is in het geven van een kwalitatief goed webinar.



Klaar om meer te leren over webinars?


Zet hem op met je eerste webinar! Je kunt het!


*Een aantal van de links in dit artikel zijn affiliate links.