Hoe kun je je eerste webinar organiseren?

Bijgewerkt op: 4 feb.



Een webinar geven makkelijk gemaakt: Jouw kennis moet de wereld in!


Denk jij ook weleens:

  • "Een webinar maken is veel werk."

  • "Ik weet niet waar te beginnen."

  • "Ik weet dat mijn kennis waardevol is voor veel mensen maar vind een webinar geven toch best spannend."

  • "Er komt zoveel kijken bij een webinar opzetten."

  • "Ik zou niet weten waar ik allemaal aan moet denken…"


"Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan."

-Pippi Langkous


Een webinar bedenken in je hoofd maar vervolgens geen stappen zetten is verleden tijd. Elke maand dat jij langer nadenkt of je wel/ geen webinar gaat geven zonder een goede strategie te volgen en de juiste kennis, loop je groei mis.


Het kan namelijk echt anders, makkelijker en leuker! In deze blog vertel ik je hoe.


Doel stellen

Voordat we ingaan over wat je moet doen voor je live kunt gaan.

Beantwoord deze vraag:

  • Wat is je doel met het geven van webinars?


Dat kan bijvoorbeeld zijn: verkopen, informatie delen, een (betaalde) training geven.

Beantwoord vervolgens deze vragen:

  • Aan wie wil je een webinar geven?

  • Over welk onderwerp?

  • Wat wil je dat ze na jouw webinar gaat doen, weten of kunnen?


Hopelijk geven die antwoorden je duidelijkheid. In ieder geval weet je aan wie je moet denken bij het voorbereiden van de inhoud van je webinar. En ook wanneer je kunt zeggen of je webinar geslaagd is of niet.


Plannen

Je weet nu waar het over gaat en kan alvast ‘laten vallen’ op je sociale media dat je eraan denkt een webinar te geven. Details zoals datum, titel en tijd zijn nog niet van belang.


Dat ga je nu namelijk besluiten! Kies een dag + tijdstip die jouw uitkomt. Je kan je afvragen of dat voor jouw doelgroep ook handig is. Bijvoorbeeld ouders met jonge kinderen hebben meestal tussen 18 en 20 uur ‘spits tijd’ thuis en geen tijd om live aanwezig te zijn bij je webinar.


Lang hierbij stilstaan vind ik voor je eerste webinar niet nodig. Als je ze vaker geeft, op verschillende dagen en tijdstippen, ontdek je vanzelf wat voor jou en jouw doelgroep het beste werkt. Nu wil je gewoon beginnen.

Over het algemeen zijn dinsdag en donderdagavond om 20.00 of 20.30 uur populair. En is mijn ervaring dat in de avonden ik meer aanmeldingen krijg dan overdag, en dat zie ik bij mijn klanten ook. Ik geef er vaak twee, eentje overdag (ochtend of middag) en eentje in de avond.


Webinar maken

Maak een eerste brainstorm over wat je wilt delen in je webinar. Het is slim om niet teveel te delen, omdat het een overkill aan informatie wordt voor je kijker. Deel genoeg om tot het resultaat te komen wat jij voor ogen hebt, kijk even terug naar jouw antwoord op de vraag wat wil je dat ze na jouw webinar gaat doen, weten of kunnen?


Wat een handig model is zijn bijvoorbeeld ‘3 geheimen over …, 5 stappen naar …, 7 dingen die je nog niet wist over ….

Het geeft je een handige opbouw en een pakkende titel!


Kijkers in je webinar

Vergeet iedere stap die je neemt niet te delen op sociale media met je volgers. Om hun nieuwsgierigheid te triggeren. Ook leuk om je volgers te vragen wat ze willen leren over het onderwerp.


Techniek made easy

“Ik ben niet technisch” hoor ik erg vaak als reden om geen webinars te geven. En ik moet je iets bekennen: Ik ook niet!

Wel ben ik ondernemend, niet dom en gebruik ik dagelijks een laptop. Jij ook? Dan kan je namelijk ook een webinar geven.


Om het kiezen van een platform makkelijk te maken raad ik je aan deze post te lezen.


Het platform dat ik gebruik is WebinarGeek, en veel van mijn klanten kiezen daar ook voor. Voornamelijk omdat het intuïtief is in gebruik, Nederlandstalig, uitgebreid in functionaliteiten. Daarnaast zijn de Webinar Geek kosten super toegankelijk voor alle ondernemers. Je kunt zelfs een webinar organiseren gratis als je gebruik maakt van de 2-weekse trial periode.


Slides

Het is gaaf om de aandacht van je kijker te trekken door slides te tonen en ook zelf in beeld te zijn. Om de aandacht vast te houden kun je veel slides gebruiken, afbeeldingen gebruiken, weinig tekst per slide gebruiken.


Interactie

Bedenk een aantal vragen die je aan je publiek gaat stellen. Omdat jij iets van ze wilt weten, of om ze aan te zetten tot nadenken. Antwoord op deze vragen kun je vragen via de chat of vraag ze om te reageren op een pollvraag. Dit is de functionaliteit van een platform. Interactie met je kijkers houdt de aandacht vast en brengt verbinding tot stand. En we houden allemaal van verbinding, ook al is het online.



Bovenstaande is in vogelvlucht waar je aan moet denken als jij je eerste webinar organiseert!


Tip

Download de checklist, een handig stappenplan om jouw eerste webinar te organiseren.


Zet hem op met je eerste webinar! Je kunt het!