3 interactie fouten in webinars waardoor je publiek uitlogt. En hoe het wél moet.

Bijgewerkt op: 4 feb.

Zo’n beetje iedereen stelt zijn publiek wel vragen tijdens het presenteren van hun webinar, en zoekt dus de online interactie op. In dit artikel zal ik je waarschuwen voor drie veelgemaakte fouten, en deel ik tips hoe het anders kan. Zodat jouw kijkers fan van je worden. Het is een onderdeel van het webinar framework die voorkomt in mijn trainingen Webinar Maken en Start met Webinars.


Kijk deze blog als video:


Lees deze blog:

Wat veel onopvallende coaches fout doen, die moeite hebben kijkers te enthousiasmeren voor hun aanbod, is afkijken bij anderen hoe zij interactie zoeken met het publiek. En dit netjes nadoen. Maar ze vergeten daarbij dat het doel is met online communicatie om oprechte verbinding te krijgen. Een ‘doelloze interactie’ komt afstandelijk, koud en ongeïnteresseerd over. Zonder strategie erachter zal het dus ook niet lukken om de aandacht vast te houden en vertrouwen in jou en je bedrijf te scheppen.


In dit artikel deel ik drie interactie tips zodat je van onzichtbare webinars, waar mensen snel uitloggen en die je geen nieuwe klanten opleveren, naar menselijke webinars gaat. Waar jij als authentieke coach verbinding tot stand brengt en de autoriteit in jouw vak kan worden.


  1. Een belangrijke eerste fout die vaak wordt gemaakt is het vragen stellen om het vragen stellen. Vragen die saai zijn voor je publiek om te beantwoorden, niet relevant over je onderwerp, of enkel om interactief te doen. Dit heeft het publiek echt wel door en schrikt af. Het werkte vijf jaar geleden misschien, maar nu is het echt een oude vorm die niet meer kan. TIP: Zet je publiek aan tot nadenken zodat ze nieuwe inzichten en ideeën krijgen. Stel vragen die ze helpt jouw onderwerp te begrijpen en in zich op te nemen. Dit helpt het maken van een herinnering gelinkt aan jouw webinar, en dus aan jouw bedrijf.

  2. De tweede fout die ik misschien wel nog vaker zie is het niet nadenken over wat de antwoorden jou gaan opleveren. TIP: Denk aan het inzetten van vragen om jouw leads te kunnen kwalificeren of om interesse te peilen over een nieuw idee.

  3. De derde fout wordt gemaakt tijdens het webinar. Wel een vraag stellen maar niets met de antwoorden doen, dit is onbeschoft en bot (ook al heb je het niet in de gaten). TIP: Of je nu een pollvraag stelt, of een vraag waarop je kijkers via de chat antwoorden, geef altijd een reactie, deel de resultaten en bedank ze voor het meedoen. EXTRA TIP: Het andere uiterste wat averechts werkt is om 5 minuten lang alle reacties voorlezen die in de chat binnenkomen. Dit is het perfecte moment voor je publiek om even naar de wc te gaan, koffie te maken of mail te doen, kortom ze luisteren niet meer naar jou.

Als je de interactie online persoonlijk en strategisch inzet dan kom je al een heel eind om meer droomklanten te trekken in je webinars. Ga er vooral bewust mee aan de slag, experimenteer en heb plezier met je publiek!

Interactie in je webinar is maar een klein onderdeel van wat belangrijk is in het creëren van een uniek webinar, waarmee je publiek droomklanten worden.

Als je daarnaast geen goede webinar strategie en slimme opbouw in de informatie die je deelt hebt, kan het heel lang duren voordat jouw webinar de omzet genereert als jij graag wilt.


Tip:

Als je je eerste webinar organiseert lees dan deze blog, of download de checklist met alle stappen per week om je webinar voor te bereiden.